ارتباط با شهردار
 در آغازکلمه بود و کلمه نزد خدا بود وخدا کلمه بود.
درهمسایگی کویر رازآلود  شهری است که سطر، سطرزندگی مردمانش رابا گل نوشته اند، جغرافیای جهان برای مردمان این شهرروی گلبرگهای گل نقش بسته است . اینجا قمصر است پایتخت مقدّس ترین گل  دنیا . اینجا چه زیبا می توان طواف عشق را به روشنی باران ، با نغمه عاشقانه عندلیب  بر گرداگرد حریم گل دید بقدر گردش هفت آسمان و زمین . دنیا بی نام گل برای این شهر یک لفظ بی معنا از زندگی است ، به قول ظریفی :
زندگی برای این شهر یک ترانه قدیمی است که هر روز در دفترچه یادداشت کنار کلمه عشق مینویسند . اینجا ساعت زندگی بر روی نفس های گل تنظیم گشته ، همه جاگل را میبویند ،اما اینجا گل را میبوسند ،چون اسمش مقدس است ، نامش محمد است.، یاد سهراب بخیر:
" کارما نیست شناسایی رازگل سرخ ، کار ما شاید این است که درافسون گل سرخ شناور باشیم ."
گلاب ترجمان اشکهای گل  است ، یا نه ، حاصل جمع قطره های پاک دل  مردمان این شهراست که بی هیچ  منّتی تقدیمتان میگردد . 
بضاعتمان دستانی است که طعم عشق دارد و چشمهایی  که از چشمه های ملکوت  به حرمت گلاب  و خانه یار روشنتر ، که به یمن حضور سبزتان پیشکشتان میکنیم .
تا هم شما معطر شوید و هم ما زلال .
یادمان باشد اینجا قطعه ایست از باغ بهشت ، خاستگاه گلهای محمّدی . 
اینجا با نفسهای خدا گره خورده است . اینجا قمصر است ، شهر سلام و صلوات
.
مجتبی ولی پناه   شهردار قمصر
تابلو اعلانات


نماز عید سعید فطر
روز عید فطر

                                                                     ساعت 7 صبح  به صورت متحد و یکپارچه
                                                                                     در محل حسینیه شهدای  محله میان ده قمصر


مفاخر و مشاهیر

با توجه به ویژگی های مختلف و جذابیت های زیادی که در قمصر است ، سکونت بسیار زیاد علمای شهر کاشان و به تبع آن ماندگار شدن اولاد و اعقابشان در قمصر که با ریشه یابی مشخص شده است تعداد پرشماری از بافت جمعیتی بعضی محلات منسوب به ایشان است . گرچه قمصر مهد علم و ادب نیست ، به یقین این باغ شهر پرورشگاه خیل کثیری از علما و ادبا بوده است .

از جمله ملامحمدمحسن فیض کاشانی که مدت های مدیدی در قمصر بوده است و افراد کثیری از خانواده ایشان در محله بالا و سررود قمصر حضور دارند .

گرچه قمصر منطقه ای مطرح در پذیرش شخصیت های برجسته بوده و انسان های بزرگی در این منطقه رشد یافته اند به علت انزوای تاریخی قمصر و تحولات شدید طبیعی آن ، اثری از این همه شایستگی بر جای نمانده است .

چندین شخصیت برجسته این دیار را در اینجا معرفی می نماییم :

1- آیت الله ملاشاه فضل الله قمصری

ملاشاه فضل الله قمصری از جمله فقهای مهم و محدثان محترم شیعه ، فرزند خواهر ملامحسن فیض کاشانی و یکی از شاگردان برجسته محضر ایشان است که بعد از ملامحمد علم الهدی ، فرزند فیض ، سرآمد علمای خاندان فیض محسوب می گردد. مرحوم ملاشاه فضل الله که در عصر صفویه  در قمصر می زیسته ، در محله بالای قمصر اقامت داشته است . وی یک توغ نخل و علم برای اقامه عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تأسیس و وقف نموده است که تا کنون موجود بوده، به نام وی معرفی می شود .

ملاشاه فضل اقدامات زیادی در عمران و آبادانی انجام داده و در حال حاضر خاندان شاه فضلی و شاه ملایی اولاد های مرحوم آقا بابا هستند و آقا بابا فرزند مرحوم ملا شاه فضل الله است .

وی در سال 1112 هجری قمری در محله بالای قمصر فوت و مدفون گردید. مدفنش به نام مزار شاه فضل در گورستان خاص وی معروف و موجود است .

2- آیت الله حاج سید حسین موسوی قمصری

مرحوم حاج سید حسین موسوی قمصری فرزند علی اکبر و نوه ابی تراب موسوی قمصری از رجال علم و فقاهت شیعه و علمای طراز اول عصر خود در کاشان و قمصر بوده. وی در سال 1252 هجری شمسی در قمصر تولد یافته، پس از گذراندن 5 سال دوره مقدماتی در کاشان و سپس مدرسه علمیه سلطانی به حوزه علمیه اصفهان و نهایتا به حوزه علمیه نجف اشرف رهسپار می شود و بعد از فیض از محضر علمای نجف به درجه اجتهاد و اخذ اجازات و فتوا نائل و مفتخر گردید و سپس به قمصر بازگشت .

آیت الله حاج سیدحسین موسوی قمصری علاوه بر اقامه نماز جماعت و تدریس و رسیدگی به امور شرعی مردم قمصر تألیفات ارزشمندی در رشته های مختلف علوم نقلی و عقلی نگاشته اند که نزدیک به 10 جلد است؛ از جمله رساله عملیه و کتاب منظومه وی که مشتمل بر 4440 بیت شعر عربی و شرح حال مؤلف است .

آیت الله حاج سید حسین موسوی قمصری در سال 1362 هجری قمری در قمصر دارفانی را وداع گفت و طبق وصیت ایشان ، جسد وی در مسجد بالاسر امام زاده علی بن جعفر در قم دفن شد .

3- حاج سید محمدباقر قمصری (نقاش)

وی از خاندان سادات صحیح النسب قریه قمصر بوده است که با داشتن نهایت قدرت هنری و استادی مسلم در عصر خویش در فنون نقاشی آب و رنگ و قلم دان سازی . در آستان قدس رضوی میان حرم و ایوان طلای قدیم ، رواق وسیعی است که به نام توحید خانه معروف است . در کتیبه این رواق قصیده مفصلی از قاآنی است که سیدمحمدباقر نقاش آن را مدت ها نقاشی نموده و در سال 1250 به کاشان باز می گردد . وی در قمصر بوده ، ولی در فصل زمستان کنار مسجد آقابزرگ در کاشان نیز خانه ای برای سکونت داشته است . وی ضمن این که در معماری و فنون و طراحی بناهای مذهبی مهارت داشته، در نقاشی مهارت وی چنان بوده است که پدر کمال الملک نقاش ،شاگرد استاد محمدباقر بوده است ، در این باره در کتاب مشاهیر کاشان نیاز از وی به عنوان استاد اکثر نقاشان کاشان یاد شده است .

4- میرزا عبدالله قمصری

میرزا عبدالله قمصری که در دوران  حکومت قاجار و پادشاهی ناصرالدین شاه در قمصر می زیسته ، از جمله افراد ثروتمند و توانگر و از اطبای قمصر بوده است . وی فعالیت های عمرانی زیادی در قمصر داشته از جمله  احداث باغ نصف راه قمصر و احداث جوی آب جدید برای انحراف آب رودخانه لتحر از محله بن رود تا اراضی محله سردشت قمصر . وی  در محله پایین قمصر دارای سرایی بزرگ به همراه خدم و حشم بسیار بود و به علت مهمان نوازی فوق العاده ایشان ، در میزان رفت و آمد به خانه وی حد و حسابی نبود . از جمله اشتغالات وی عمده وی تحقیق و آزمایش برای کیمیاگری بوده است و در این زمینه حتی از کشور هند نیز افرادی را به اینجا دعوت می کرده است .

در خصوص خاندان و اصل و نسب وی خاطرنشان می شود که جد ایشان از بزرگان مشهد و نایب التولیه آستان قدس رضوی بوده است که در اثر مسائل سیاسی ، آغامحمدخان قاجار وی را به منطقه کاشان و قمصر تبعید می کند و در این دیار ماندگار می شود . از جمله وقایع دوران میرزاعبدالله ، عزل میرزا عبدالحسین خان ، یکی از وزرای ناصر الدین شاه می باشد . وزیر مذکور به قمصر می گریزد و میرزاعبدالله از جهت مهمان نوازی 6 ماه به پناه می دهد . بعد از آن میرزا عبدالله مورد تعقیب حکومت قرار گرفته و در زندان باغ شاه فین کاشان در زمان حکومت امیرکبیر  در کاشان گرفتار می شودو در نهایت در قمصر فوت می کند . مدفن وی در گورستان زیارت محله پایین قمصر موجود است .

5- حکیم قمصری :

محمد بن بدرجاجرمی در مونس الاحرار غزلی از قمصری آورده و از او با ذکر رحمت اله علیه یادکرده و در فهرست کتاب با عنوان «حکیم قمصری» آمده است . سعید نفیسی ، قمصری را از شاعران قرن هفتم می داند .

6- ملاتقی مجروح ، شاعر قمصری

ملاتقی قمصری که در دوره ناصرالدین شاه همزمان با میرزا عبدالله و امیرکبیر می زیسته است؛ در محله بالای قمصر سکونت داشته و از اجداد خاندان عزیززادگان است. وی اگرچه شاعری خوش قریحه بوده است، از سروده هایش حتی بیتی در دسترس نیست . از جمله سروده های وی تنظیم هزار بیت شعر در هجو بابیت و بهائیت در قمصر بوده است . وی در زمان آغاز گسترش این تفکر و عقاید می زیسته و با بهائیان قمصر مخالفت زیادی داشته است . به علت هجو نامه وی علیه بهائیت ، ایشان درصدد قتل وی برآمده و با تعرض به ایشان او را مجروح می کنند . از آن پس ملاتقی قمصری برای خود تخلص مجروح را در شاعری انتخاب می کند . از جمله اقدامات وی سرودن قصیده ای در وصف امیرکبیر در باغ شاه فین بوده است ، تا بتواند به وی نزدیک شده برای رهایی میرزاعبدالله قمصری از ایشان کمک بگیرد .

7- آقا غیاث الدین قمصری

از جمله شخصیت های برجسته قمصر ، آقا غیاث الدین قمصری است . وی یکی از علمای سادات بوده است و آرامگاهش بر روی تپه های مشرف به محله سادات اکنون قمصر موجود است . از سنگ نوشته موجود بر مزار ایشان و همچنین احترام خاصی که ساکنان منطقه برای ایشان قائلند، به نظر می رسد که ایشان شخصیت برجسته ای بوده اند .

 8- میرزا غلام علی حکیم و میرزا صفرعلی حکیم

این دو شخصیت که در اواخر دوره قاجاریه در محله پایین قمصر می زیسته اند ، از جمله طبیبان حاذق و معروفی بوده اند که نه تنها در سطح قمصر ، بلکه در کل منطقه به این شغل می پرداخته اند و در این زمینه موفقیت های زیادی نیز کسب کرده اند .در حقیقت میرزاغلام علی حکیم یکی از شاگردان میرزا عبدالله بوده ، طبابت را از وی آموخته است . میرزاغلام علی حکیم پدر میرزاصفرعلی ، از توانائی فوق العاده ای برخوردار بوده و چه بسیار بیماران خاص را علاج نموده است .

نقل است که در دوره قاجاریه با ورود یک دسته از کارشناسان آلمانی به قمصر برای تحقیقات روی گیاهان دارویی ، میرزا غلام علی حکیم به عنوان راهنما و ملازم ایشان از قانون در طب بوعلی توانسته است به این توانمندی برسد . وی در سفری در اثر معالجه یکی از رجال سیاسی قاجار، به لقب ضیاء اطبا مشهور گشت. فرزند وی ، میرزاصفرعلی حکیم که در اثر شاگردی پدر در طبابت صاحب شهرت می شود ، تا همین دهه های گذشته نیز حیات داشته است .

در مجموع آن چه در این مختصر ذکر آن رفت اطلاعات اندکی است از نگارنده و به یقین به غیر از افراد مذکور افراد و شخصیت های برجسته پنهان و آشکاری وجود داشته و دارند که در این مبحث بازگو نشده است.

 

منبع:

 کتاب قمصر پایتخت گل ملی ایران نوشته آقای هادی اکبری کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری

 


قمصر قطعه ای از باغ بهشت
    آدرس شهرداری قمصر :
قمصر-خیابان شهید بهشتی-ساختمان شهرداری قمصر
    تلفن تماس :
   55642424  و55642345-031
نمابر :
     55642334-031
     Info@Qamsar.ir    

این سایت توسط گروه نرم افزاری بعد چهارم طراحی و کد نویسی شده است و کلیه حقوق این سایت برای شهرداری قمصر محفوظ است :: www.Bamgah.com